8 kwietnia 2013 roku w siedzibie gorzowskiego Oddziału Zamiejscowego Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Zielonej Górze odbyło się spotkanie robocze Rady Programowej Partnerstwa na rzecz ekonomii społecznej. Uczestniczył w nim wicemarszałek województwa lubuskiego Maciej Szykuła, poznając kadrę nowego Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej subregionu gorzowskiego.
Spotkanie prowadziła Izabela Kumor – Pilarczyk, przewodnicząca rady, która skupiła się na określeniu form współpracy Rady Programowej z OWES, służących wzmocnieniu sektora ekonomii społecznej w subregionie gorzowskim. Uczestnicy spotkania poznali też założenia programu pilotażowego oferty pożyczkowej dla podmiotów ekonomii społecznej (PES) z województwa lubuskiego.
Jako pierwszy informacje o uruchomieniu pożyczek dla podmiotów ekonomii społecznej przekazałSebastian Chrzanowski z Lubuskiego Centrum Wolontariatu w Gorzowie Wlkp. Poinformował, że Towarzystwo Inwestycji Społeczno-Ekonomicznych SA (TISE) w Warszawie uruchomiło fundusz pożyczkowy w ramach projektu pn. „Wsparcie inżynierii finansowej na rzecz rozwoju ekonomii społecznej". Projekt współfinansowany jest ze środków EFS w ramach działania 1.4. PO KL. LCW w Gorzowie Wlkp. zostało partnerem TISE pełniącym funkcję informacyjno-doradcze dla zainteresowanych pożyczkami klientów PES w jednym z pięciu makroregionów obejmujący województwa: lubuskie, opolskie, dolnośląskie i wielkopolskie. Kwota przeznaczona na makroregion wynosi ok. 6 mln, pożyczka dla jednego podmiotu wynosi do 100 tys. zł, maksymalny okres spłaty 5 lat, oprocentowanie ok. 2.5%. Jednym z kluczowych warunków przyznania pożyczki jest prowadzenie przez podmiot działalności gospodarczej.
W dalszej części spotkania Małgorzata Domagała – kierownik OWES przedstawiła ofertę ośrodka skierowaną do PES. OWES w Gorzowie Wlkp. rozpoczął działalność 1 marca 2013r. Celem działalności Ośrodka jest wzmocnienie sektora ekonomii społecznej w subregionie gorzowskim w powiatach: gorzowskim (ziemski i grodzki), strzelecko-drezdeneckim, sulęcińskim, międzyrzeckim oraz słubickim. Z pomocy OWES skorzystać mogą zarówno podmioty ekonomii społecznej (fundacje, stowarzyszenia, centra integracji społecznej, zakłady aktywizacji zawodowej, spółdzielnie pracy, inwalidów, niewidomych, a także spółdzielnie socjalne), jak i osoby fizyczne chcące rozpocząć działalność w sektorze ekonomii społecznej.
W ramach działalności ośrodka zainteresowane osoby i instytucje będą mogły skorzystać z bezpłatnego doradztwa, szkoleń i usług specjalistycznych m.in. w zakresie budowania partnerstwa lokalnego, pozyskiwania zleceń, zarządzania podmiotem ekonomii społecznej i jego zespołem, zakładania i prowadzenia spółdzielni socjalnej, wykorzystywania zewnętrznych źródeł finansowania oraz znajomości prawa zamówień publicznych. Podkreśliła w swojej wypowiedzi, że działania OWES o charakterze informacyjno- promocyjnym kierowane są w pierwszej kolejności do wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, a następnie do OPS, PCPR, PUP, NGO i innych podmiotów. Taka kolejność działań sprzyja tworzeniu wśród samorządowców dobrego klimatu dla ekonomii społecznej.
Małgorzata Domagała przedstawiła kadrę ośrodka. Osobiście pełni nadzór nad jego prawidłowym funkcjonowaniem.
Anna Rekut – animator, odpowiada za współpracę z podmiotami zewn. poprzez animowanie i edukowanie lokalnych społeczności w zakresie ekonomii społecznej oraz tworzenie partnerstw w powiecie sulęcińskim i Gorzów Wlkp.
Dorota Rybińska- animator, odpowiada za współpracę z podmiotami zewn. poprzez animowanie i edukowanie lokalnych społeczności w zakresie ekonomii społecznej oraz tworzenie partnerstw w powiatach strzelecko-drezdeneckim i gorzowskim.
Anita Łukowiak – animator, odpowiada za współpracę z podmiotami zewn. poprzez animowanie i edukowanie lokalnych społeczności w zakresie ekonomii społecznej oraz tworzenie partnerstw w powiatach międzyrzeckim i słubickim.
Liliana Oszywa – doradca - obszar umiejętności miękkich, realizuje zadania dotyczące: świadczenia usług doradczych głównie w zakresie zakładania PES, pozyskiwania źródeł finansowania działalności, prowadzenia księgowości, doradztwa w zakresie innowacji i nowych technologii.
Julita Dylawerska – doradca - obszar umiejętności twardych, realizuje zadania dotyczące: świadczenia usług doradczych głównie w zakresie zakładania PES, pozyskiwania źródeł finansowania działalności, prowadzenia księgowości, doradztwa w zakresie innowacji i nowych technologii.
Krzysztof Kochanowski - st. inspektor ds. koordynacji doradztwa i usług specjalistycznych, odpowiada za udzielanie PES wsparcia w zakresie diagnozowania ich potrzeb i tworzenia planów działania oraz zapewnienie PES dostępu do usług z zakresu prawa, księgowości, marketingu czy doradztwa biznesowego.
Piotr Górski – podinspektor ds. informacji i promocji, udziela informacji klientom OWES na temat ekonomii społecznej (bezpośrednio, telefonicznie i mailowo), współpracuje z PES w zakresie analizy potrzeb promocyjnych oraz promocji produktów i usług PES, nadzoruje stronę internetową OWES w Gorzowie Wlkp.
Agnieszka Anacka - specjalista ds. szkoleń, odpowiada za szkolenia i organizację wizyt studyjnych dla klientów ośrodka.
Ks. Andrzej Kołodziejczyk - sprawuje nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem projektu ze strony partnera.
Na zakończenie pierwszej części spotkania wicemarszałek Maciej Szykuła podkreślił, że ekonomia społeczna w regionie lubuskim ma szansę rozwoju dzięki nowo powstałym Ośrodkom Wsparcia Ekonomii Społecznej subregionu zielonogórskiego i gorzowskiego. Kadra OWES powinna wykorzystać w swojej pracy doświadczenia sygnatariuszy partnerstwa na rzecz rozwoju ekonomii społecznej i stąd potrzeba stałej współpracy rady z ośrodkami.
Wicemarszałek poinformował o ogłoszonych przez Zarząd Województwa Lubuskiego konkursach dla subregionu gorzowskiego i zielonogórskiego na kwotę po 1.5 mln zł dla każdego subregionu. Środki z EFS w ramach PO KL, poddziałanie 7.2.2 przeznaczone będą na wsparcie i rozwój spółdzielni socjalnych w województwie lubuskim.
Daniel Fąferko z Fundacji „Nasz Dom" potwierdził potrzebę przekazywania dla OWES praktycznych doświadczeń z obszaru ekonomii społecznej przez członków rady programowej. Zasugerował też możliwość wykorzystania przez OWES informacji i danych na temat potencjalnych i działających PES z takich źródeł jak: ROPS, Wojewódzka Rada Pożytku Publicznego, powiatowe rady organizacji pozarządowych, podmiotów realizujących projekty z działania 7.2.2. (np. Telewizja Polska Oddział w Gorzowie Wlkp.), podmiotów realizujących projekty z innych źródeł (np. Fundacja na rzecz Collegium Polonicum realizuje projekt pt. "Lubuska Sieć Współpracy".
Małgorzata Jaskulska z Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Zielonej Górze zaproponowała udostępnienie dla OWES informacji dotyczących danych o lubuskich spółdzielniach socjalnych i ich obszarach działań. Podniosła problem braku w środowiskach lokalnych mocnych liderów w obszarze ekonomii społecznej. Działania ośrodka powinny spowodować zmianę jakościową w tym zakresie. Poinformowała o uruchomieniu studiów podyplomowych na kierunku ekonomia społeczna w ramach projektu systemowego, poddziałanie 7.1.3.
W drugiej części spotkania partnerskiego dyskutowano nad określeniem zasad współpracy rady programowej z OWES. W wyniku dyskusji ustalono:
1. Rada Programowa Partnerstwa na rzecz Ekonomi Społecznej będzie proponować wykorzystanie ekspertów lokalnych - praktyków z dziedziny ekonomii społecznej w realizacji konferencji, seminariów i szkoleń.
2. OWES korzystać będzie z baz danych o PES tj.: sekretariat partnerstwa, ROPS, CIS Gorzów Wlkp., WRPP, PROP, Fundacja na rzecz Collegium Polonicum i inne NGO. Wszystkie te bazy zostaną przez OWES scalone w jedną oraz umieszczone na stronie internetowej OWES.
3. Ustalono spotkania Rady Programowej z kadrą OWES raz na 4 miesiące. Kierownik OWES zapraszany będzie każdorazowo na spotkania rady.
4. OWES zapraszać będzie na szkolenia, seminaria i konferencje sygnatariuszy partnerstwa na rzecz ekonomii społecznej za pośrednictwem sekretariatu partnerstwa.
5. OWES wykorzysta w swoich działaniach zasoby: Związku Lubuskich Organizacji Pozarządowych oraz Lubuskiej Sieci Współpracy.
6. Szkolenia proponowane przez OWES powinny być poprzedzone dogłębną analizą potrzeb i dopasowane do oczekiwań. Przykładowe szkolenia proponowane przez radę: zasady zatrudniania i wynagradzania członków, domowników oraz innych osób zatrudnionych w spółdzielni, fundusze spółdzielni oraz dochód i jego podział, zasady prowadzenia rachunkowości w spółdzielniach socjalnych.
7. Niezbędna jest praktyczna pomoc dla PES w pisaniu wniosków o dofinansowanie z różnych źródeł.
8. Oczekiwane przez radę jest pozyskiwanie w ramach działalności OWES na bieżąco informacji o ogłaszanych projektach i konkursach dotyczących ES oraz udostępnianie ich np. na stronie OWES.
Na zakończenie spotkania Jadwiga Klimanowska omówiła bieżące sprawy organizacyjne partnerstwa. Ustalono termin następnego spotkania rady na ostatnią dekadę czerwca 2013r.