20 listopada br. odbyło się w Skwierzynie spotkanie Rady Programowej Partnerstwa na rzecz ekonomii społecznej z przedstawicielami spółdzielni socjalnych województwa lubuskiego. Celem spotkania było omówienie problematyki spółdzielczości socjalnej w regionie lubuskim. Spotkanie było też okazją do zaprezentowania dobrych praktyk i wymiany doświadczeń w zakresie tworzenia i funkcjonowania spółdzielni socjalnych. Uczestnikami spotkania byli sygnatariusze partnerstwa na rzecz ekonomii społecznej (członkowie Rady Programowej Partnerstwa oraz przedstawiciele lubuskich spółdzielni socjalnych).
Spotkanie otworzyła Izabela Kumor-Pilarczyk, Przewodnicząca Rady, która powitała uczestników i nawiązała do programu spotkania. Uczestniczyli w nim także: wicemarszałek Województwa Lubuskiego Maciej Szykuła, Tomasz Watros -burmistrz Skwierzyny i Łukasz Hudziak – wicedyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Zielonej Górze.
Jako pierwszy głos zabrał Tomasz Watros –burmistrz Skwierzyny. W swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na potrzebę zaangażowania samorządu w rozwijanie inicjatyw na rzecz ekonomii społecznej. Podkreślił też, że spółdzielnia socjalna jest dla wielu osób miejscem zdobywania nowych, praktycznych umiejętności zawodowych.
Trudności w powstawaniu i funkcjonowaniu spółdzielni socjalnych na przykładzie Spółdzielni Socjalnej „Nasz Sukces" w Skwierzynie zaprezentował Andrzej Gabryelów, wiceprezes tej spółdzielni. W swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na największy problem, z którym borykają się istniejące spółdzielnie socjalne tj. brak środków finansowych na akcje promocyjne, które pozwoliłyby rozwinąć działalność np. w zakresie selektywnej zbiórki odpadów.
Brak przejrzystych rozwiązań systemowych dla spółdzielni socjalnych, konieczność wypracowania form współpracy z istniejącymi spółdzielniami oraz brak profesjonalnej kadry zatrudnionej w podmiotach ekonomii społecznej podniósł w swoim wystąpieniu Andrzej Kotarski- prezes Zielonogórskiej Spółdzielni Socjalnej.
Sylwester Perka z w/w spółdzielni potwierdził potrzebę dokapitalizowania już istniejących spółdzielni socjalnych. Pozyskanie nowych zleceń przez spółdzielnię wymaga zatrudnienia nowych osób, a to są dodatkowe koszty, na które najczęściej spółdzielnię nie stać.
Podobnego zdania był Janusz Sulczewski - prezes Żarskiej Spółdzielni Socjalnej. Podkreślił on że tematyka szkoleń dla spółdzielców organizowanych w ramach projektów powinna być skonsultowana z samymi spółdzielcami, a wtedy środki finansowe na szkolenia byłyby skutecznie wydawane, po zdiagnozowaniu konkretnych potrzeb szkoleniowych. Ludzi uczy się zakładać spółdzielnie, a nie uczy się biznesu. W swojej wypowiedzi podniósł też problem braku funduszu gwarancyjnego dla spółdzielni socjalnych.
Dariusz Stanek –prezes Łużyckiej Spółdzielni Socjalnej Przewóz wskazał na brak wiedzy wśród urzędników z zakresu ekonomii społecznej. Proponuje przeszkolić w tym zakresie urzędników by pomagali, a nie utrudniali zakładanie spółdzielni socjalnej.
W dalszej części spotkania Roman Rutkowski z Powiatowego Urzędu Pracy w Gorzowie Wlkp. podniósł, że dobrym rozwiązaniem wyjścia z biedy i ubóstwa osób bezrobotnych i zagrożonych wykluczeniem społecznym może być spółdzielnia socjalna założona przez samorząd. Stwierdził też, że grupę osób do spółdzielni socjalnej należy przygotować kompleksowo. Jest to praca u podstaw, wymagająca współpracy na poziomie lokalnym ( OPS i PUP).
Ksiądz Andrzej Kołodziejczyk z Caritas Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej podniósł problem braku w szkołach wiedzy o spółdzielczości szkolnej, będącej dobrym wstępem do ekonomii społecznej .
W następnej części spotkania Emilia Dykszak z Fundacji Integracji Europejskiej poinformowała o możliwości skorzystania z działań projektowych skierowanych dla organizacji sektora ekonomii społecznej realizowanych w ramach projektu współfinansowanego ze Środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Następnie przedstawiciele Banku Raiffeisen z Zielonej Góry poinformowali o ofercie banku skierowanej do spółdzielni socjalnych dot. darmowych przelewów.
Na zakończenie pierwszej części spotkania Maciej Szykuła - wicemarszałek Województwa Lubuskiego odniósł się w swojej wypowiedzi do problematyki poruszanej przez przedmówców. Podkreślił, iż jednym z zadań samorządu województwa jest wsparcie rozwoju ekonomii społecznej w regionie poprzez tworzenie dobrego klimatu i działania promocyjne. Potwierdził też potrzebę prowadzenia szczegółowych szkoleń z ekonomii społecznej wśród pracowników samorządowych .
Poinformował o decyzji MPiPS dotycz. prowadzenia przez Wojewódzki Urząd Pracy Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej. Przekazał również informację, iż w 2013r. województwo lubuskie uzyska na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu 100 mln zł, to jest o 30 mln więcej niż w roku bieżącym.
Pani Małgorzata Jaskulska, kierownik Wydziału Obsługi projektów Urzędu Marszałkowskiego przedstawiła informacje z przebiegu konsultacji Wieloletniego regionalnego planu działań na rzecz ekonomii społecznej w regionie…
Następnie Jadwiga Klimanowska zapoznała z działaniami Sekretariatu Partnerstwa propagującymi zagadnienia ekonomii społecznej w regionie lubuskim. Kolejne spotkanie Rady ustalono w miesiącu grudniu br. w Urzędzie Marszałkowskim w Zielonej Górze.
W drugiej części spotkania partnerskiego odbył się panel dyskusyjny, którego moderatorami byli: Daniel Fąferko z Fundacji „Nasz Dom" Lutol Mokry i Andrzej Gabryelów ze Spółdzielni Socjalnej „Nasz Sukces"
W wyniku dyskusji wypracowano rekomendacje i wnioski
Wnioski i rekomendacje pod adresem:
KONWENT MARSZAŁKÓW
1. Wprowadzenie do regulaminów JST obowiązku upubliczniania zapytań ofertowych poniżej 14 tys. EURO zwiększających szanse podmiotów ekonomii społecznej.
2. Zmiany w przepisach prawnych dotyczących wspierania rozwoju spółdzielni socjalnych osób prawnych poprzez dotacje dla przystępujących do nich osób fizycznych.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI
1. Wprowadzenie obowiązkowych szkoleń z zakresu ekonomii społecznej dla pracowników samorządowych zajmujących się polityką społeczną. Szkolenia powinny być prowadzone przez praktyków – w formie warsztatowej.
2. Organizacja szkoleń z zakresu klauzul społecznych dla osób zajmujących się zamówieniami publicznymi prowadzonych przez Regionalną Izbę Obrachunkową i Najwyższą Izbę Kontroli.
3. Zmiany w regulaminach Lubuskiego Funduszu Poręczeń umożliwiające poręczenia dla spółdzielni socjalnych.
Ośrodki Wsparcia Ekonomii Społecznej
1. Szkolenia dla spółdzielców poprzedzone dogłębną analizą potrzeb i skrojone na miarę. Przykładowe obszary szkoleń proponowanych przez Radę: zasady zatrudniania i wynagradzania członków, domowników oraz innych osób zatrudnionych w spółdzielni, fundusze spółdzielni oraz dochód i jego podział, zasady prowadzenia rachunkowości w spółdzielniach socjalnych.
2. Pomoc w pisaniu wniosków o dofinansowanie dla podmiotów ES.
3. Pozyskiwanie na bieżąco informacji o projektach i konkursach dotyczących ES oraz udostępnianie ich np. na stronie OWES.
4. Sieciowanie spółdzielni socjalnych.
Rada Programowa Partnerstwa
1. Wypracowanie założeń do dokumentacji konkursowej dla konkursów ogłaszanych w ramach 7.2.2, w tym dofinansowanie już istniejących spółdzielni socjalnych.
2. Rodzinne Spółdzielnie Socjalne – analiza tematu.