Dedykowane było pracodawcom i ich pracownikom z terenu województwa lubuskiego. Szkolenie dotyczyło różnych obszarów i elementów komunikacji interpersonalnej, przede wszystkim jej roli w tworzeniu i utrzymywaniu więzi między ludźmi.
Podczas szkolenia rozmawialiśmy, w jaki sposób unikać etykietowania osób, dlaczego warto ćwiczyć wyrażanie „czystych" spostrzeżeń a unikać ocen. W życiu osobistym oraz zawodowym tworzymy setki etykiet, posługiwanie się nimi pozwala szybciej orientować się w świecie. Najczęściej oceniamy osoby, które różnią się od nas pod względem wyznawanych wartości, innego stylu, zachowania lub temperamentu. Dystansujemy się w stosunku do nich i utwierdzamy się w przekonaniu, że przyklejone etykiety są słuszne. Jednak, gdy zniekształcamy obraz innej osoby, dalecy jesteśmy od jej zrozumienia. Podczas szkolenia uczestnicy dowiedzieli się, iż unikanie ocen i wypracowanie bardziej obiektywnego podejścia, ułatwia zrozumienie drugiej osoby, dowiedzieli się także tego, że to nie klient jest "trudny". Osoba może być oburzona, czy zdenerwowana, ale to sytuacja, w której się znalazła jest dla niej trudna, dlatego ważne jest uszanowanie uczuć obiorcy, a nie etykietowanie "trudny klient", gdyż czasami jako odbiorcy widzimy trudne zachowania klienta, które są tylko wierzchołkiem góry lodowej.
W drugiej części szkolenia, rozmawialiśmy o pierwszym wrażeniu, które kształtuje się niesłychanie szybko, gdyż wystarczy kilka sekund, aby ocenić kogoś jako osobę sympatyczną, wartą dalszego poznania lub osobę zagrażającą, czyli taką, której nie chcemy bliżej poznać. A także o roli uśmiechu, który jest niezbędnym atrybutem przy tworzeniu i budowaniu relacji z innymi osobami.
Zastanawialiście się, dlaczego przebywanie z dziećmi uśmiechającymi się często sprawia, że sami uśmiechamy się częściej?
[źródło: pixebay, shutterst ck]
Ponieważ, ciężko jest marszczyć brwi patrząc na kogoś, kto się uśmiecha!
Uważaj! uśmiech jest zaraźliwy.
Uważaj! uśmiech jest zaraźliwy.
Szkolenie cieszyło się dużym zainteresowaniem i zostało wysoko ocenione przez uczestników w ankietach. Uczestnicy bardzo aktywnie brali udział, zdawali pytania, dzielili się przykładami oraz dyskutowali.
Szkolenie prowadziły: Karolina Krasowska oraz Bogna Nowak–Tyc, doradcy zawodowi z Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Zielonej Górze.