„Energizery i lodołamacze na dobry początek i dobrą energię w grupie”

Webinar pt.: „Energizery i lodołamacze na dobry początek i dobrą energię w grupie" z Akademii Webinaru zainspirował nas (uczestników gorzowskiej Interwizji Poradnictwa Zawodowego) do wymiany się ćwiczeniami o charakterze zabawowo-integracyjnym na „rozkręcenie" grupy. Wszyscy zgodnie uznaliśmy, że stosujemy je z sukcesem i są one nieodłącznym elementem naszej grupowej pracy. Wskazaliśmy również ich korzystny wpływ na proces grupowy.

Wartość dodatnia lodołamaczy to, np.:

- budowanie zespołu i atmosfery w niej panującej

- zmotywowanie całej grupy do wspólnej pracy i efektywnej pracy

- przełamanie pierwszych lodów wśród nowopoznanych osób

- nawiązanie pierwszego kontaktu
 

 Wartość dodatnia energizerów to, np.:

 - są pomocne w momencie spadku energii grupy, znużenia

 - pobudzają śpiochów do bycia tu i teraz

 - poprawiają samopoczucie grupy

 - rozluźniają atmosferę w grupie redukując stres

 - łagodne przejście do kolejnego tematu

 

           Aktualnie, jesteśmy w trakcie tworzenia narzędzia skierowanego dla doradców zawodowych, pt.: „Bank gier i ćwiczeń warsztatowych wykorzystywanych w celu integracji i energetyzacji grupy". Przećwiczyliśmy na sobie wiele ciekawych i inspirujących ćwiczeń, dwa z nich dla przykładu prezentujemy poniżej:

 1. Nazwa: Indiańskie imię"

 Cel: poznanie, utrwalenie i zapamiętanie imion uczestników; integracja grupy

Pomoce dydaktyczne: brak

 Opis: osoba prowadząca prosi o opisanie siebie za pomocą dwóch słów zawierających przymiotnik
i rzeczownik. Prowadzący podaje informacje, że jest to indiańskie imię, które należy pokazać za pomocą komunikacji niewerbalnej. Pokazywanie wraz z podaniem własnego i indiańskiego imienia rozpoczyna prowadzący. Każda kolejna osoba w grupie powtarza imiona innych wraz z indiańskimi oraz ruch osób, które były wcześniej rozpoczynając od prowadzącego, a kończąc na sobie. Dobrą praktyką jest, aby prowadzący na sam koniec rundki jeszcze raz przedstawił uczestników i powtórzył ruch.

 Możliwe przykłady i podpowiedzi dla uczestników:

 (możesz podać imię dotyczące zainteresowań, cech, czy metafory zachowań osoby)

 Krystyna - zanurzona w kryminałach, -  oddychająca tańcem / Michał - witający ludzi, - tańczący wilk, - wyodrębniony satelita"

 

2. „Nazwa: „Uwolnij się"

 Cel: pobudzenie do działania, integracja, współpraca, kreatywność

 Pomoce dydaktyczne: sznurki w dwóch kolorach

 Opis: Uczestnicy dobierają się parami. Każda para otrzymuje 2 sznurki, w odmiennych kolorach. Końce każdego sznurka są zawiązane, tworząc obręcz. Uczestnicy trzymając własne sznurki
na nadgarstkach krzyżują się. Zadanie polega na „uwolnieniu się". Sznurków nie wolno rozplątywać, gryźć, przecinać. Inne chwyty dozwoloneJ. Uczestnicy nie mogą wymienić się sznurkami ani ściągać
z nadgarstków.

Polecamy, zabawa jest przednia!

Kwietniowe spotkanie upłynęło w klimacie przedświątecznym i w końcu ze słońcem w tle.

Korzystając z okazji zespół Interwizyjny składa wszystkiego najlepszego z okazji Świąt Wielkanocnych.