18 kwietnia 2013 r. odbyło się spotkanie pod tytułem: „Dostosowywanie kierunków kształcenia i szkoleń do potrzeb rynku pracy" w ramach partnerstwa na rzecz kształcenia ustawicznego, prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Zielonej Górze.
Obecnych na spotkaniu przedstawicieli władz samorządowych, administracji publicznej, organizacji pozarządowych, izb rzemieślniczych, Urzędu Marszałkowskiego, Lubuskiego Kuratorium Oświaty, uczelni wyższych i szkół zawodowych przywitał Łukasz Hudziak, wicedyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Zielonej Górze.
Jako pierwszy głos zabrał Roman Fedak, dyrektor Urzędu Statystycznego w Zielonej Górze, który przedstawił informacje dotyczące kształcenia zawodowego w ujęciu statystycznym w województwie lubuskim. Dyrektor zreferował m.in. zagadnienia związane z aktualną sytuacją osób w wieku edukacyjnym (3-24) oraz prognozy dotyczące tej grupy. Przedstawił również dane na temat ilości uczniów w szkołach ponadgimnazjalnych wg grup kierunków kształcenia i zawodów.
Obecnych na spotkaniu przedstawicieli władz samorządowych, administracji publicznej, organizacji pozarządowych, izb rzemieślniczych, Urzędu Marszałkowskiego, Lubuskiego Kuratorium Oświaty, uczelni wyższych i szkół zawodowych przywitał Łukasz Hudziak, wicedyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Zielonej Górze.
Jako pierwszy głos zabrał Roman Fedak, dyrektor Urzędu Statystycznego w Zielonej Górze, który przedstawił informacje dotyczące kształcenia zawodowego w ujęciu statystycznym w województwie lubuskim. Dyrektor zreferował m.in. zagadnienia związane z aktualną sytuacją osób w wieku edukacyjnym (3-24) oraz prognozy dotyczące tej grupy. Przedstawił również dane na temat ilości uczniów w szkołach ponadgimnazjalnych wg grup kierunków kształcenia i zawodów.
Roman Fedak
Formalno-prawne aspekty dostosowywania kierunków kształcenia przedstawiła Alicja Górska z Lubuskiego Kuratorium Oświaty, która omówiła zmiany w systemie oświaty, jakie wprowadzono 1 września 2012 r. Podkreśliła, iż głównymi zamierzeniami reformy oświaty były zmiany obejmujące typy szkół ponadgimnazjalnych, klasyfikacje zawodów, podstawy programowe kształcenia ogólnego i zawodowego, programy nauczania, kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, poradnictwo zawodowe, pomoc psychologiczno - pedagogiczną, system egzaminowania, egzaminy eksternistyczne.
Alicja Górska
Następnie głos zabrał Józef Suszyński, starosta nowosolski. Starosta przedstawił referat dotyczącydoświadczeń w kształtowaniu siatki szkół i kierunków kształcenia na poziomie powiatu. Pokazał jak w powiecie nowosolskim dostosowuje się kierunki i jakości kształcenia do wymagań zmieniającego się rynku pracy m.in. poprzez: ograniczanie naboru do liceów ogólnokształcących, przy jednoczesnym rozwijaniu techników; wprowadzanie nowych zawodów w szkołach ponadgimnazjalnych; modernizacje zespołów szkół oraz nawiązywanie i rozwijanie współpracy z firmami z powiatu nowosolskiego.
Józef Suszyński
Informacje na temat dostosowywania kierunków szkoleń, osób bezrobotnych jak i poszukujących pracy, do potrzeb rynku pracy przedstawiła Agnieszka Łukasik – Zaraś z Powiatowego Urzędu Pracy w Strzelcach Krajeńskich. Zwróciła uwagę na to, że ustawa o promocji zatrudnienia nakłada na publiczne służby zatrudnienia obowiązek prowadzenia monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych oraz koordynowania działań w zakresie szkolenia bezrobotnych, jak i poszukujących pracy.
Agnieszka Łukasik – Zaraś
System Informacji Oświatowej jako źródło danych o kształceniu zawodowym i planowane zmiany, jakie w tym systemie zostaną wprowadzone zaprezentował Julian Szambelan z LKO. Pokazał SIO jako narzędzie służące gromadzeniu w jednej, spójnej bazie, informacji z zakresu sprawozdawczości statystycznej, rozproszonych dotychczas między Główny Urząd Statystyczny, Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz jednostki samorządu terytorialnego. W swoim wystąpieniu zaprezentował najważniejsze moduły, jakie SIO swym zakresem obejmuje oraz omówił możliwości jakie daje SIO. Zabrane informacje są gromadzone w formie elektronicznej są dostępne dla wszystkich instytucji publicznych.
Zalety i ograniczenia monitoringu zawodów nadwyżkowych i deficytowych, jako źródła informacji o sytuacji na rynku pracy w kontekście kształcenia zawodowego zaprezentował Edwin Gierasimczyk, naczelnik Wydziału Programów i Analiz Rynku Pracy w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Zielonej Górze.
Uczestnicy spotkania
Celem spotkania było rozpoznanie problemów społeczno -gospodarczych dotyczących dostosowania sektora edukacyjnego do wymagań stawianych przez współczesną gospodarkę, rozpoznanie to przyczyni się do lepszego dostosowania kwalifikacji mieszkańców regionu do potrzeb rynku pracy.