Doradca zawodowy stosuje procedury i techniki rozmowy doradczej, motywując klienta do swobodnego wypowiadania się i aktywnego współdziałania w rozwiązywaniu jego problemów.
W ramach prowadzonej rozmowy doradczej następuje nawiązanie kontaktu, omówienie sytuacji klienta, sondowanie przebiegu kariery szkolnej, zawodowej, zainteresowań i oczekiwań związanych z zawodem, a także zebranie informacji o warunkach zdrowotnych.
Doradca zawodowy i klient wspólnie planują dalsze kroki postępowania i dokonują ustaleń, jakie działania klient powinien zrealizować po zakończeniu porady czyli wspólnie dla niego przygotowują indywidualny plan działania.
BADANIA TESTOWE
W procesie poradnictwa zawodowego, aby pomóc klientom w poznaniu swoich możliwości i preferencji zawodowych, a tym samym ułatwić im podejmowanie właściwej decyzji zawodowej, wykorzystywane są testy do badania zainteresowań, ogólnych uzdolnień zawodowych, a także cech osobowości.
Każdy klient, który wyrazi zgodę na przeprowadzenie badań psychologicznych, ma możliwość nieodpłatnego skorzystania z takich badań.
Testy standaryzowane, którymi dysponują Centra to:
- KZZ – Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych
- KUP – Kwestionariusz Uzdolnień Przedsiębiorczyczych
- WKP – Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji
- Test Zainteresowań i Predyspozycji Zawodowych
- Test Osobowości
- Testy Inteligencji
- Test Temperamentu