Tematem wiodącym było poznanie różnorodnych działań służących rozwiązywaniu problemów w sektorze ekonomii społecznej. Uczestnicy zapoznali się z przykładami współpracy Powiatowego Urzędu Pracy ( PUP) w Zielonej Górze z Ośrodkami Pomocy Społecznej ( OPS) na rzecz wspólnych klientów. Spotkanie było także okazją do poznania nowych możliwości wsparcia finansowego Podmiotów Ekonomii Społecznej (PES) z Lubuskiego Funduszu Pożyczkowego (LFP).
Roman Kardowski – kierownik Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej (CI iPKZ) w Zielonej Górze przedstawił działania podejmowane w ramach Forum Poradnictwa Zawodowego. Forum jako partnerstwo powstało w 2008r. z inicjatywy WUP w Zielonej Górze w celu integracji instytucji poradnictwa i orientacji zawodowej. Liderem partnerstwa jest marszałek. Sekretariat usytuowany jest w Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Zielonej Górze. Działania partnerstwa realizowane są w czterech zespołach zadaniowych:
- współpracy w zakresie poradnictwa zawodowego
- ewaluacji i monitorowania
- koordynacji i rozwoju partnerstwa
- promocji
Są to między innymi:
- administrowanie strony internetowej Forum,
- opracowanie i zamieszczanie na stronie internetowej informatora „drogowskazy aktywności" dla osób opuszczających zakłady karne,
- współudział w Ogólnopolskim Tygodniu Kariery 2015,
- aktualizacja „Mapy poradnictwa zawodowego",
- opracowanie regulamin konkursu zawodoznawczego dla uczniów i opiekunów szkół podstawowych,
- tworzenie katalogu opisującego usługi partnerów w zakresie poradnictwa zawodowego.
Następnie Nina Kowalonek z PUP w Zielonej Górze omówiła zakres współpracy z OPS. Obie instytucje świadczą często usługi na rzecz tego samego klienta, dlatego też potrzeba współpracy wydaje się być oczywista. Dzięki współdziałaniu PUP i OPS można bardziej kompleksowo realizować pomoc osobom bezrobotnym korzystającym z pomocy społecznej. Kwestia współpracy nie zawsze wynikała z obowiązujących przepisów.
Dopiero nowelizacja ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z 2008 roku oraz kolejna z 2014 roku wprowadziły przepisy w pewnym zakresie regulujące tę kwestię. OPS może skierować klienta do uczestnictwa w kontrakcie socjalnym, indywidualnym programie usamodzielnienia, lokalnym programie pomocy społecznej, o których mowa w przepisach o pomocy społecznej, lub uczestnictwa w indywidualnym programie zatrudnienia socjalnego, o którym mowa w przepisach o zatrudnieniu socjalnym.
W przypadku skierowania osoby bezrobotnej na wniosek ośrodka pomocy społecznej do udziału w projekcie o charakterze indywidualnym lub środowiskowym PUP oraz OPS są zobowiązane informować się wzajemnie o planowanych działaniach wobec bezrobotnych w trybie określonym w zawartym porozumieniu.
Ponadto ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy zakłada formy pomocy skierowane do osób oddalonych od rynku pracy, najczęściej również korzystające z pomocy OPS, takie jak: Program Aktywizacja i Integracja (PAI), działania aktywizacyjne zlecone przez PUP, programy specjalne skierowanie do pracodawców celem zatrudnienia wspieranego lub podjęcia pracy w spółdzielni socjalnej zakładanej przez osoby prawne.
Halina Pydzik z Lubuskiego Fundusz Pożyczkowego omówiła możliwości wsparcia finansowego lubuskich przedsiębiorców. Oferta funduszu skierowana jest do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oraz do osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą w regionie lubuskim. Pożyczki te przeznaczone są wyłącznie na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Wszystkie ubiegające się o pożyczkę podmioty podlegają procedurze oceny zdolności kredytowej przez LFP. Dokonana ocena musi wykazać, że podmioty spełniają warunki formalne, posiadają zdolność do spłaty pożyczki i są w stanie ustanowić należyte zabezpieczenia. Z Funduszu mogą korzystać wyłącznie przedsiębiorcy posiadający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej realizujący przedsięwzięcia na terenie województwa lubuskiego.
Na zakończenie swojej wypowiedzi zakomunikowała, że od 1 lipca 2016r. oferta pożyczek skierowana będzie również do instytucji pożytku publicznego, podmiotów ekonomii społecznej w tym spółdzielni socjalnych, fundacji i stowarzyszeń. Mogą oni aplikować o udzielenie pożyczki w przypadku łącznego spełnienia dwóch warunków: posiadania przez nie odpowiedniego wpisu do rejestru przedsiębiorców KRS oraz prowadzenia wydzielonej, dochodowej działalności gospodarczej.
Działania realizowane przez Stowarzyszenie „Baba" przedstawiła Anita Kucharska-Dziedzic – prezes stowarzyszenia. „Baba zajmuje się edukacją, prewencją, interwencjami i pomocą skierowaną przede wszystkim do kobiet, będącymi ofiarami przemocy domowej. Jak dodała, to ważny, często pomijany i ukrywany w społeczeństwie problem, który w Polsce wciąż nie doczekał się wystarczających uregulowań prawnych i skutecznej pomocy dla ofiar. „Baba" działa w ramach 13 placówek w województwie lubuskim. Z programów pomocowych realizowanych w latach 2014-2015 skorzystało 3,5 tys. ofiar przestępstw. Wydano ponad 300 tys. sztuk publikacji edukacyjnych.
Na zakończenie swojej wypowiedzi A. Kucharska podzieliła się informacjami z gali wręczenia Nagrody Polskiej Rady Biznesu im. Jana Wejcherta w kat. działalność społeczna. W siedzibie Polskiej Rady Biznesu 9 czerwca 2016 odbyło się uroczyste spotkanie z udziałem laureatów, mecenasów i członków Kapituły piątej edycji Nagrody Polskiej Rady Biznesu im. Jana Wejcherta. Podczas spotkania tegoroczni laureaci zostali oficjalnie włączeni i powitani w gronie Kapituły Nagrody na kolejny rok. Nagrodami Polskiej Rady Biznesu im. Jana Wejcherta honorują tych, którzy swą postawą, pracą i osiągnięciami rozwijają Polskę i promują polską przedsiębiorczość. Gościem honorowym spotkania był prezydent Lech Wałęsa.
W dalszej części spotkania Magda Tokarska z Fundacji Collegium Polonicum podzieliła się informacjami z wizyty studyjnej w USA, która odbyła się w maju 2016r. w ramach Programu dot. wymiany zawodowo-kulturowej Departamentu Stanu. Tematem wiodącym wizyty była integracja społeczna w zróżnicowanym społeczeństwie. Odwiedziliśmy Waszyngton, Detroit, Nowy Jork oraz Filadelfię .
W programie znalazło się blisko 20 spotkań w różnych instytucjach publicznych, samorządowych, pozarządowych i badawczych. Zobaczyliśmy, że amerykańska szkoła dąży przede wszystkim do uczenia samodzielnego myślenia i niezależności. Wizyta w USA pozwoliła nam poznać sposoby funkcjonowania organizacji pozarządowych i instytucji samorządowych.
Organizacje te żyją w symbiozie opartej na partnerskich relacjach z biznesem, społeczeństwem obywatelskim i przedstawicielami władzy. Zaskoczeniem dla nas była niezależność organizacji pozarządowych od funduszy państwowych gdzie budowanie ich stabilności finansowej możliwe jest dzięki dużemu wsparciu biznesu, zbiórkom publicznym i innym rodzajom fundraisingu. Duże wrażenie zrobiło też inwestowanie w rozwijanie poczucia własnej wartości i wpływu np. przez docenianie najmniejszego sukcesu, pracę w małych, różnorodnych grupach, wzajemne poznanie się, warsztaty liderskie na każdym poziomie oraz wspieranie indywidualizmu i współpracy zespołowej.
Ostatnim punktem spotkania było podjęcie dyskusji oraz wypracowanie wniosków dotyczących prezentowanej tematyki.
Daniel Olejniczak z GCPR poinformował, że w przeciwieństwie do OPS wszystkie PCPR złożyły wnioski w terminie na projekty systemowe w nowej perspektywie finansowania. Świadczy to o słabości systemu OPS. Powstało zagrożenie, że organizacje komercyjne wypełnią lukę w miejsce OPS i będę realizować projekty na integrację społeczną. Zgłosił propozycję aby OPS-y podjęły ścisłe współdziałanie celem wspólnego przygotowania wniosków projektowych. Liczymy na to, że OPS –y założą partnerstwo i będą wspólnie składach wnioski. Podniósł też problem dotyczący słabego zainteresowania beneficjentów uczestnictwem w projektach i programach aktywizujących.
Wioletta Tybiszewska z PUP Żagań podniosła problem braku skutecznej współpracy na rzecz wspólnych klientów między instytucjami rynku pracy i integracji społecznej. Członkowie grupy roboczej ds. współpracy z PES wchodzącej w skład Regionalnego Komitetu Rozwoju Ekonomii Społecznej widząc ten problem postanowili opracować informator dla OPS, PUP, PCPR jako model ścieżki klienta do wdrażania na poziomie gminy. Jak dodała, w modelu tym działania aktywizujące zaczynają się od OPS. Informator będzie pomocny w realizacji kompleksowego wsparcia dla klientów tych instytucji.
Jadwiga Klimanowska nawiązała do wcześniejszych ustaleń rady dotyczących współpracy PUP i OPS. W swojej wypowiedzi zwróciła uwagę na bardzo sformalizowaną współpracę między tymi instytucjami. Niewiele PUP i OPS realizują współpracę na rzecz wspólnego klienta i korzystają z Samorządowej Elektronicznej Platformy Informatycznej, która umożliwia natychmiastowy dostęp do informacji o klientach gromadzonych w PUP i OPS. J. Klimanowska zaznaczyła, że działania obydwu instytucji powinny się skupiać na współpracy między pracownikiem socjalnym a doradcą zawodowym i pośrednikiem pracy. Ważne jest żeby pracownicy się znali. Jak dodała, tylko w nielicznych PUP i OPS realizowana jest współpraca oparta na osobistych kontaktach.
Nina Kowalonek uznała, że pojawiające się problemy we współpracy PUP i OPS wynikają najczęściej z braku dobrej woli, niezrozumienia procedur, na podstawie których działają obie instytucje. Zaapelowała, aby instytucje zapraszały się wzajemnie na spotkania robocze. Chodzi o to aby wsparcie na rzecz wspólnych klientów się nie dublowało. Wspólne spotkania to możliwość wymiany informacji i wyjaśniania wątpliwości.
Efekty dyskusji to:
- ustalono termin i miejsce spotkania sygnatariuszy partnerstwa październik /listopad Gorzów Wlkp.
- sygnatariusze partnerstwa zostaną poinformowani drogą mailową o włączeniu przez LFP oferty pożyczek dla PES od 1 lipca 2016r.
- rada wystąpi do Lubuskiego Funduszu Poręczeń Kredytowych z pismem w sprawie ustalenia zasad skorzystania z oferty poręczeń dla PES.
- kontynuowane będą zadania dotyczące promowania idei artnerstwa i ekonomii społecznej w regionie poprzez realizowanie spotkań informacyjno – promocyjnych w instytucjach rynku pracy, integracji społecznej, organizacjach pozarządowych i w samorządach lokalnych.