Публикатор

Spotkanie Rady Programowej Partrnerstwa na rzecz ekonomii społecznej

17 grudnia 2015r. w Agencji Rozwoju Regionalnego SA (ARR SA) w Zielonej Górze odbyło się kolejne w tym roku spotkanie Rady Programowej Partnerstwa na rzecz ekonomii społecznej, które prowadziła Halina Pydzik- wiceprzewodnicząca rady. Uczestniczyła w nim Hanna Nowicka - prezes Zarządu ARR S.A. Obecna była również Małgorzata Jażdżewska – zastępca dyrektora Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) Urzędu Marszałkowskiego.

Głównym celem spotkania było omówienie różnorodnych działań służących wzmocnieniu sektora ekonomii społecznej w regionie lubuskim. Uczestnicy poznali m. innymi możliwości finansowania ekonomii społecznej ze środków EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Spotkanie było także okazją do zaprezentowania oferty Lubuskiego Funduszu Pożyczkowego, który udziela pożyczek mikro, małym i średnim przedsiębiorstwom oraz osobom zamierzającym rozpocząć działalność gospodarczą.

Hanna Nowicka powitała uczestników i przedstawiła zadania Agencji, która od 1993r. działa na rzecz rozwoju społeczno-gospodarczego regionu lubuskiego. Do jej zadań należy aktywizowanie i wspieranie przedsiębiorczości ze szczególnym uwzględnieniem małych i średnich przedsiębiorstw poprzez wdrażanie krajowych         i europejskich programów pomocowych. ARR uzyskała status Regionalnej Instytucji Finansującej dla wybranych działań Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2008-2015. 
          
Możliwości  wsparcia  finansowego lubuskich przedsiębiorców w ramach unijnych pożyczek przedstawiła  Halina Pydzik z Lubuskiego Funduszu Pożyczkowego (LFP). Oferta Funduszu skierowana jest do  mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oraz dla osób zamierzających  rozpocząć  działalność gospodarczą w regionie lubuskim.  Pożyczki nie są dedykowane  organizacjom  pozarządowym oraz podmiotom ekonomii społecznej. Pożyczki przeznaczane są wyłącznie na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Pożyczki  inwestycyjne mogą być spłacane w okresie do 7 lat, a obrotowe do 3 lat. Na zakończenie swojej wypowiedzi przedstawiła grupę pożyczkobiorców, którzy skorzystali z pożyczek ze środków pozyskanych z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Działanie 2.5. na lata 2007-2013 oraz środków pozyskanych za pośrednictwem WUP w ramach POKL Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 na udzielanie pożyczek osobom zamierzającym rozpocząć działalność gospodarczą.

Ofertę Lubuskiego Funduszu Poręczeń Kredytowych (LFPK) przedstawił  Radosław  Sawaściuk. Udzielane są poręczenia do kredytów i pożyczek dla mikro, małych  i średnich przedsiębiorstw, które mają siedzibę lub prowadzą działalność na terenie województwa lubuskiego. Poręczenia udzielane są do 5 lat, do 60% wartości kapitału kredytu. LFPK zajmuje się wspieraniem rozwoju inicjatyw gospodarczych małych i średnich przedsiębiorstw z terenu województwa lubuskiego. Udziałowcami LFPK są: Województwo Lubuskie,  Bank Gospodarstwa Krajowego w Warszawie, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze.

Celem nadrzędnym Funduszu jest ożywienie działalności podmiotów gospodarczych działających na terenie naszego województwa poprzez udzielanie poręczeń zabezpieczających zwrot kredytów i pożyczek.  Minimalna kwota udzielonego poręczenia wynosi 10.000,00 zł, maksymalna  1 400 000,00 zł. ,a maksymalny okres poręczenia wynosi 60 miesięcy. Z tytułu udzielonego poręczenia LFPK pobiera prowizję od 1 do 3%, w zależności od okresu trwania poręczenia oraz stopnia ryzyka danego poręczenia.

Małgorzata Jażdzewska – zastępca dyrektora Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego omówiła możliwości rozwoju ekonomii społecznej ze środków EFS. W nowej pespektywie finansowania wsparcie rozwoju ekonomii społecznej możliwe będzie  w ramach  Regionalnego Programu Operacyjnego RPO Oś priorytetowa 7. Równowaga Społeczna, którego celem jest zmniejszenie obszarów wykluczenia społecznego oraz niwelowanie dysproporcji społecznych.
Alokacja środków 68 226 384, 00 EUR.

M. Jażdżewska zaznaczyła, że wydatkowanie tych środków wymagać będzie zbudowania infrastruktury współpracy, by trwale i skutecznie rozwiązać problemy społeczne w regionie. Szeroki wachlarz wsparcia ekonomii społecznej będzie  wymagał też koordynacji tych działań przez Ośrodki Wsparcia Ekonomii Społecznej (OWES). Obszary ekonomii społecznej będą  finansowane również w ramach Osi priorytetowej :  6, 8 , 9.
 
Katarzyna Twardowska z OWES w Zielonej Górze  podsumowała najważniejsze  działania OWES w Zielonej Górze  w latach 2013-2015.Poinformowała, że wsparciem w postaci szkoleń, doradztwa i usług specjalistycznych objęto ponad  1300 osób oraz ponad 130 organizacji i instytucji.

Działania te realizowano w formach:
Animacja
W każdym z 7 powiatów subregionu  zielonogórskiego odbyła się konferencja, której celem było przybliżenie lokalnej społeczności idei ekonomii społecznej.

Przeprowadzono 14 seminariów, w trakcie których uczestnicy pogłębiali wiedzę na temat spółdzielczości socjalnej oraz tworzenia i funkcjonowania podmiotów ekonomii społecznej.

Zawiązano 7 partnerstw  lokalnych na rzecz ekonomii społecznej.

Sieci współpracy – zespoły interdyscyplinarne

W każdym powiecie subregionu zielonogórskiego  powstał zespół interdyscyplinarny mający na celu wzmocnienie współpracy i integracji na rzecz rozwoju przedsiębiorczości społecznej. .

Doradztwo
W ramach doradztwa wsparto ponad 400 osób i 30 grup inicjatywnych.
OWES  ma swój udział w powołaniu 9 spółdzielni socjalnych i 15 organizacji pozarządowych.

Szkolenia
Przeprowadzono 81 szkoleń z tematyki ekonomii społecznej  i 14 wizyt studyjnych     w podmiotach ekonomii społecznej. Przeszkolono 918 osób.

Informacja i promocja
Wydano 2 edycje Katalogu produktów i usług promującego ofertę PES subregionu zielonogórskiego.

Zorganizowano Targi Aktywności Społecznej, podczas których swoją ofertę zaprezentowało 25 wystawców z subregionu zielonogórskiego. Stanowiska targowe  odwiedziło  ponad 1000 osób.

Zadania Wojewody na rzecz tworzenia i funkcjonowania Centrów Integracji Społecznych (CIS) przedstawiła Aneta Tomczyk z Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego. CIS jest placówką realizującą reintegrację zawodową i społeczną dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Centra mogą tworzyć jednostki  samorządu terytorialnego, organizacje pozarządowe, podmioty pożytku publicznego  i wolontariatu. Status na 5 lat nadaje Wojewoda właściwy dla miejsca funkcjonowania Centrum.

Centra mają obowiązek przedstawiać corocznie sprawozdania wojewodzie oraz podmiotom przyznającym dotacje w zakresie osiągniętych efektów oraz poniesionych wydatków na funkcjonowanie. Na terenie województwa lubuskiego  funkcjonuje 18 CIS. Wojewoda prowadzi też rejestr Klubów Integracji Społecznych (KIS). Mogą one być prowadzone przez  gminę, organizację pozarządową, podmioty działalności pożytku publicznego. KIS zobowiązany jest również do przedstawiania wojewodzie  sprawozdania  zawierającego rozliczenie dotacji za efekty reintegracji zawodowej i społecznej. Aktualnie w Lubuskiem funkcjonuje 10 KIS.

Na zakończenie przedstawianych prezentacji tematycznych Jadwiga Klimanowska  nawiązała do  omawianych na spotkaniu Rady 28.09.2015r. form współpracy  PUP      i OPS. W celu  zebrania informacji dot. współpracy  uczestniczyła w spotkaniach       z kadrą PUP i OPS. Jak stwierdziła, niestety tylko nieliczne PUP, i OPS realizują współpracę na rzecz wspólnego klienta i korzystają z Samorządowej Elektronicznej Platformy Informatycznej (SEPI), która umożliwia natychmiastowy dostęp do Informacji o klientach gromadzonych w PUP i OPS.

Kolejnym punktem spotkania było podjęcie dyskusji oraz wypracowanie wniosków dotyczących omawianych  tematów.

Magda Tokarska z Fundacji Polonicum odniosła się do prezentowanej oferty pożyczek i poręczęń. Jak stwierdziła, aby wzmocnić sektor ekonomii społecznej należałoby tę ofertę  dedykować również PES.

Aneta Tomczyk podniosła, że centra są kosztowne i brakuje widocznych efektów działań. Z danych za 2014r. gdzie funkcjonowało 7 Centrów na terenie województwa lubuskiego wynika, że na 690 uczestników zajęć ukończyło je 269 osób, z czego 105 osób znalazło zatrudnienie u pracodawcy, 2 osoby zatrudniono w CIS, 5 uzyskało świadczenia emerytalne lub rentowe, 2 osoby skierowane zostały do zatrudnienia wspieranego. Wynagrodzenia kadry w tym okresie wyniosły ponad 1552 tys zł, świadczenia integracyjne wypłacone uczestnikom 2534 tys. zł. Dodała, że wojewoda nie posiada kompetencji kontrolnych wobec CIS.

Wioletta Tybiszewska zaznaczyła, że PUP ogranicza się jedynie do  wypłaty świadczeń integracyjnych uczestnikom CIS. Ponadto w projektach PUP nie ma obowiązku współpracy  PCPR, PUP i OPS.

Katarzyna Twardowska uważa, że PUP, OPS, CIS i PCPR powinny ze sobą współpracować na rzecz wspólnego klienta.

Artur Bonkowski - prezes spółdzielni socjalnej „Kwazar" przedstawił działalność spółdzielni, która powstała z inicjatywy Banku Żywności oraz Fundacji Nasza Przystań w Gorzowie Wlkp. w 2015r. Praca w spółdzielni ma ułatwić osobom bezdomnym powrót do normalnego życia. Znalazło w niej pracę pięciu bezdomnych mężczyzn. Ciągle zgłaszają się kolejne osoby, które chciałyby otrzymać zatrudnienie. Mężczyźni wykonują prace budowlane, remontowe i ogrodnicze. Jak dodał, jest  jednak kilka zasad, którym muszą się podporządkować tj.: muszą być zawsze trzeźwi i przychodzić do pracy.
 
W wyniku dyskusji podjęto ustalenia:
Należy kontynuować działania na rzecz skutecznej współpracy PUP i OPS m. In. poprzez udział członków rady w konwentach tych instytucji.

Po wypracowaniu z Urzędem Marszałkowskim (LRPO) dogodnej strategii wyjścia z perspektywy 2007-2013 pozwalającej utrzymać środki do prowadzenia działalności pożyczkowej (druga połowa br.) Rada Programowa zwróci się do ARR S.A.- Lubuskiego Funduszu Pożyczkowego oraz do LFPK z propozycją włączenia  oferty  pożyczek i poręczeń dla PES.

Uczestniczyć w działaniach służących promocji i rozwojowi ekonomii społecznej w regionie. Podjąć współpracę z Zrzeszeniem Gmin Województwa Lubuskiego  w ramach Partnerstwa na rzecz ekonomii społecznej.

Urząd