Asset Publisher

Najczęściej zadawane pytania do konkursu nr RPLB.06.02.00-IP.01-08-K01/20

Pytanie 1: Proszę o doprecyzowanie definicji uczestnika projektu – imigrant, reemigrant oraz co stanowi podstawę do zakwalifikowania osoby do tej grupy. Jakie dokumenty powinna przedstawić taka osoba i jak się ma status imigranta do bycia mieszkańcem województwa lubuskiego – ile czasu powinien zamieszkiwać? Na podstawie jakiego dokumentu będzie badane „zamieszkanie"?

Odpowiedź: Definicje imigrantów i reemigrantów zawarte są w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 obowiązujących od 16 kwietnia 2020 r. (stanowiących załącznik nr 7 do Regulaminu konkursu).
Według tych definicji imigrant  to osoba nieposiadająca polskiego obywatelstwa, przybyła lub zamierzająca przybyć do Polski w celu osiedlenia się (zamieszkania na stałe) lub na pobyt czasowy i zamierzająca wykonywać lub wykonująca pracę na terytorium Polski, w tym zamierzająca podjąć działalność gospodarczą na terytorium Polski.
Zgodnie z Regulaminem konkursu do imigrantów zaliczamy również osoby polskiego pochodzenia.
Z kolei reemigrant to obywatel polski, który przebywał za granicą Polski przez nieprzerwany okres co najmniej 6 miesięcy, który zamierza powrócić do Polski lub który przebywa na terenie Polski nie dłużej niż 6 miesięcy albo 12 miesięcy (w przypadku osób bez pracy) przed przystąpieniem do projektu i deklaruje chęć podjęcia zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej (w tym działalności gospodarczej) na terytorium Polski. Do tej grupy zaliczani są również repatrianci. Repatrianci to osoby, o których mowa w ustawie z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji.
 
Wyjaśnienia Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej dotyczące weryfikacji statusu imigranta lub emigranta zawarte są w Materiale informacyjnym na temat weryfikacji statusu imigranta lub reemigranta na potrzeby zakwalifikowania do wsparcia ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy z 25 czerwca 2020 r.
 
Zgodnie z zaleceniami zawartymi w przytoczonym materiale informacyjnym, dokumenty wymagane dla weryfikacji statusu imigranta przebywającego w Polsce to:
  • w przypadku obywateli UE/EOG/Szwajcarii: dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo (np. paszport, dowód tożsamości) oraz zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej;
  • w przypadku obywateli państw trzecich: dokument podróży (paszport) oraz ważny dokument potwierdzający legalność pobytu na terytorium RP: karta pobytu lub wiza krajowa, lub tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca, lub odcisk stempla w paszporcie potwierdzającego złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt oraz oświadczenie o zamiarze wykonywania pracy na terytorium RP lub dokumenty potwierdzające wykonywanie pracy na terytorium RP (np. umowa o pracę, zgłoszenia do ZUS itp.).
Obywatele państw trzecich przebywający w Polsce w ramach ruchu bezwizowego oraz na podstawie wiz Schengen nie mają możliwości skorzystania ze wsparcia.
 
Dokumenty wymagane dla weryfikacji statusu imigranta nieprzebywającego w Polsce:
  • w przypadku obywateli UE/EOG/Szwajcarii: dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo (np. paszport, dowód tożsamości) oraz dokumenty potwierdzające zamiar wykonywania pracy w Polsce (np. umowa o pracę, oświadczenie pracodawcy o zamiarze powierzenia wykonywania pracy) oraz zobowiązanie do podjęcia pracy w Polsce w okresie 3 miesięcy od zakończenia udziału we wsparciu pod rygorem zwrotu kosztów udzielonego wsparcia;
  • w przypadku obywateli państw trzecich: dokument podróży (paszport) oraz dokumenty potwierdzające zamiar przybycia do Polski oraz wykonywania pracy w Polsce (np. wiza w celu wykonywania pracy, umowa o pracę, oświadczenie pracodawcy o zamiarze powierzenia wykonywania pracy itp.) oraz zobowiązanie do podjęcia pracy w Polsce w okresie 3 miesięcy od zakończenia udziału we wsparciu pod rygorem zwrotu kosztów udzielonego wsparcia. 
Dokumenty wymagane dla weryfikacji statusu reemigranta przebywającego w Polsce:
  • dokument potwierdzający tożsamość i polskie obywatelstwo (np. dowód osobisty lub paszport) oraz dokumenty potwierdzające fakt przebywania za granicą Polski przez nieprzerwany okres co najmniej 6 miesięcy oraz przebywania na terenie Polski nie dłużej niż 6 miesięcy albo 12 miesięcy (w przypadku osób bez pracy) (np. dokumenty potwierdzające wymeldowanie/zameldowanie, umowy najmu mieszkań, rachunki opłat za media, umowy o pracę, zgłoszenia do systemów zabezpieczenia społecznego lub oświadczenie o pobycie za granicą).
Dokumenty wymagane dla weryfikacji statusu reemigranta nieprzebywającego w Polsce:
  • dokument potwierdzający tożsamość i polskie obywatelstwo (dowód osobisty lub paszport) oraz dokumenty potwierdzające fakt przebywania za granicą Polski przez nieprzerwany okres co najmniej 6 miesięcy (m.in. dokumenty potwierdzające wymeldowanie/zameldowanie, umowy najmu mieszkań, rachunki opłat za media, umowy o pracę, zgłoszenia do systemów zabezpieczenia społecznego lub oświadczenie o pobycie za granicą).
Szczegółowe zalecenia, w tym dotyczące weryfikacji statusu repatriantów, zawarte są w ww. materiale, dostępnym m.in. na stronie WUP w zakładce RPO Lubuskie 2020/Dowiedz się więcej o programie/Zapoznaj się z prawem i dokumentami/Pozostałe, pod linkiem:
 
https://wupzielonagora.praca.gov.pl/documents/901750/13710073/materia%C5%82%20-%20imigranci%20i%20reemigranci%2029.06.2020.pdf/58536e49-6058-4815-94a0-977db8e990a2
 
Odnośnie drugiej części pytania dotyczącej warunku zamieszkiwania w woj. lubuskim, należy zaznaczyć, że zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu kryterium dostępu nr 11: „Projekt jest skierowany wyłącznie do osób z obszaru woj. lubuskiego (w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego)." nie ma zastosowania w przypadku realizacji wsparcia skierowanego do imigrantów i reemigrantów zamierzających przybyć do Polski w celu osiedlenia się i którzy wyrażają chęć udziału w projekcie EFS.
 
W przypadku imigrantów i reemigrantów przebywających w Polsce (oprócz dokumentów wymienionych powyżej służących do weryfikacji statusu imigranta i reemigranta), dokumentem służącym do weryfikacji spełnienia kryterium dostępu nr 11 wystarczające jest oświadczenie uczestnika projektu. W Regulaminie konkursu nie ma określonego minimalnego okresu, przez jaki uczestnik powinien zaliczać się do „osób z obszaru woj. lubuskiego (w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego)".

Pytanie 2: Do dnia 07.12.2020 do godziny 15:00 wyznaczony jest termin na składanie wniosków w wersji papierowej. Czy spełnione będzie powyższe założenie, jeśli przesyłka zostanie nadania w placówce poczty polskiej/kuriera dnia 07.12.2020? Czy jednak dokumenty muszą wpłynąć do Państwa jednostki do 07.12.2020 r. do godz. 15:00?
 
Odpowiedź: Zgodnie z Regulaminem konkursu składanie wniosków o dofinansowanie projektów odbędzie się od 30 listopada do 7 grudnia 2020 roku, co oznacza, że do 7 grudnia, do godz. 15.00 wniosek w wersji papierowej powinien zostać złożony w sekretariacie WUP w Zielonej Górze. Jeśli wniosek zostanie wysłany pocztą lub przesyłką kurierską, (co jest zalecanym sposobem złożenia wniosku), powinien wpłynąć do WUP również najpóźniej do 7 grudnia br. do godz. 15.00.
Zgodnie z art. 8 specustawy funduszowej, w przypadku gdy uchybienie terminowi na złożenie wniosku o dofinansowanie wynika bezpośrednio z wystąpienia COVID-19, IOK może uznać wniosek za złożony z zachowaniem terminu, jeżeli opóźnienie w złożeniu wniosku nie przekroczyło 14 dni.
W przypadku gdy Wnioskodawca wykaże, że uchybienie terminowi było wynikiem okoliczności bezpośrednio powiązanej z COVID-19, zostanie dopuszczony do ubiegania się o dofinansowanie. Pismo o możliwość wydłużenia terminu składania wniosku o dofinansowanie projektu musi zostać złożone przez Wnioskodawcę w terminie umożliwiającym IOK podjęcie decyzji. Pismo powinno zostać złożone za pomocą poczty elektronicznej na adres: efs@wup.zgora.pl.

Pytanie 3: Według jakich danych finansowych liczona jest kwota 14 tys. zł na uczestnika? Liczona jest od całości kwoty czy tylko od kosztów bezpośrednich? Czy oznacza to, że w cz. VI Budżet projektu w polu 6.12 Koszt przypadający na jednego uczestnika nie może zostać przekroczona kwota 14 tys. zł?
 
Odpowiedź: Średni koszt wsparcia przypadający na jednego uczestnika projektu należy liczyć od całej wartości projektu, czyli kosztów ogółem (pkt 6.1 we wniosku o dofinansowanie projektu). Kwota w polu 6.12 Koszt przypadający na jednego uczestnika nie może być wyższa niż 14 000,00 zł. Odpowiednie zapisy w tym zakresie powinny również znaleźć się w pkt 3.7 wniosku.

Pytanie 4: Szkolenia zawodowe mają być realizowane w oparciu o indywidualne potrzeby uczestników. W związku z powyższym w odniesieniu do pozycji budżetowej czy rekomendujecie Państwo, aby uwzględnić w budżecie jedną kwotę obejmującą całą kwotę szkolenia (zawierającą np.  koszt sali, wynagrodzenia trenera, ubezpieczenia NNW uczestnika oraz jeśli jest to wymagane - odzieży ochronnej, szkoleń BHP), czy jednak rekomendujecie Państwo, aby każdy z wydatków wykazać oddzielnie, tj. w szczególności koszty NNW, szkoleń BHP?

Odpowiedź: Tworząc budżet projektu, należy na tyle szczegółowo rozpisać poszczególne wydatki zadania, by umożliwić Komisji Oceny Projektów zweryfikowanie spełnienia podstawowych zasad kwalifikowalności wydatków, tj. racjonalności i efektywności.
Poszczególne wydatki składające się na cały koszt szkolenia sprawdzane będą również pod kątem zgodności ze stawkami rynkowymi, w tym stawkami zawartymi w Zestawieniu standardu i cen rynkowych w zakresie najczęściej finansowanych wydatków w ramach RPO Lubuskie 2020 (zał. 4 do Regulaminu konkursu), takimi jak koszt wynagrodzenia trenera czy wynajmu sali szkoleniowej.

Pytanie 5: Czy w przypadku podmiotu jednoosobowej działalności gospodarczej jako doświadczenie firmy, tj. właściciela można wykazać m.in. jego doświadczenie nabyte przed rozpoczęciem działalności gospodarczej obejmujący jego okres aktywności zawodowej?
 
Odpowiedź: Zgodnie z Instrukcją wypełnienia wniosku o dofinansowanie projektu z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi Priorytetowej 6, 7, 8 Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020, we wniosku w polu 5.4 Doświadczenie wnioskodawcy i partnerów należy opisać potencjał społeczny wnioskodawcy (i partnerów, jeżeli występują w projekcie) oraz wskazać uzasadnienie, dlaczego doświadczenie to jest adekwatne do realizacji projektu, z uwzględnieniem dotychczasowej działalności prowadzonej przez wnioskodawcę. Co do zasady należy więc opisać doświadczenie podmiotu składającego wniosek o dofinasowanie projektu. Opis doświadczenia osoby, która jeszcze nie prowadziła działalności gospodarczej, może mieć znaczenie przy ocenie potencjału kadrowego. Podsumowując, nie ma przeszkód, by w przypadku wnioskodawcy będącego podmiotem prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą we wniosku zawrzeć zapisy dotyczące doświadczenia nabytego przed okresem prowadzenia firmy, jednak wprowadzenie jedynie takich zapisów może być niewystarczającego do oceny potencjału społecznego wnioskodawcy.
 
Pytanie 6: Czy możliwe jest objęcie wsparciem jedynie osób pozostających bez zatrudnienia niezarejestrowanych w PUP, z wyłączeniem osób z grupy: imigranci, reemigranci, osoby odchodzące z rolnictwa i ich rodziny, tzw. ubodzy pracujący, osoby zatrudnione na umowach krótkoterminowych oraz pracujące w ramach umów cywilno-prawnych, ażeby spełnione zostało kryterium nr 1?
Jeżeli jest możliwe objęcie wsparciem jedynie osób pozostających bez zatrudnienia niezarejestrowanych w PUP z wyłączeniem ww. grup osób (imigranci, reemigranci, osoby odchodzące z rolnictwa i ich rodziny, tzw. ubodzy pracujący, osoby zatrudnione na umowach krótkoterminowych oraz pracujące w ramach umów cywilno-prawnych), to czy w takim wypadku należy do wniosku o dofinansowanie dodać wskaźnik efektywności zawodowej na poziomie „0", czy w ogóle nie należy umieszczać we wniosku tego wskaźnika?

Odpowiedź: Możliwe jest objęcie wsparciem jedynie osób pozostających bez zatrudnienia niezarejestrowanych w PUP, z wyłączeniem osób z grupy: imigranci, reemigranci, osoby odchodzące z rolnictwa i ich rodziny, tzw. ubodzy pracujący, osoby zatrudnione na umowach krótkoterminowych oraz pracujące w ramach umów cywilno-prawnych. W ww. sytuacji kryterium dostępu nr 1 zostanie uznane za spełnione.
Mimo zawężenia grupy docelowej do osób pozostających bez zatrudnienia niezarejestrowanych w PUP, we wniosku należy dodać wskaźnik dotyczący efektywności zawodowej i określić go na poziomie „0".

Pytanie 7: Czy jedną z form aktywizujących może być doposażenie stanowiska pracy i czy wówczas mieści się w III typie operacji? Jeśli tak, to czy mają Państwo ustalony jakiś limit czy wynika on z ogólnych przepisów?

Odpowiedź: W projekcie można zastosować doposażenie stanowiska pracy w ramach III typu projektu. Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020, wsparcie w postaci refundacji doposażenia stanowiska pracy jest realizowane na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014–2020, a także Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej. Obowiązują limity kosztów wynikające z ww. dokumentów, IOK nie ustaliła własnego limitu kosztów na tę formę wsparcia.

Pytanie 8: Czy można doposażyć stanowisko pracy dla osoby z niepełnosprawnością (V typ projektu)? Jeśli tak, to czy mają Państwo ustalony jakiś limit czy wynika on z ogólnych przepisów?

Odpowiedź: W projekcie można zastosować doposażenie stanowiska pracy do potrzeb osób z niepełnosprawnościami w ramach V typu projektów. IOK nie określiła własnych limitów na tę formę wsparcia.

Pytanie 9: Czy w ramach stażu można sfinansować dodatkowe koszty, typu szkolenie BHP, materiały do pracy, o których mowa w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 (w wysokości max 5 tys. zł na uczestnika)?

Odpowiedź:  W myśl Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020, Sekcja 3.5.2 Staże, w ramach stażu można sfinansować koszty związane z odbywaniem stażu, takie jak koszty zakupu zużywalnych materiałów niezbędnych stażyście do odbycia stażu i szkolenia BHP stażysty. Koszty te nie mogą przekraczać kwoty 5 000 zł brutto na jednego stażystę i są rozliczane jako refundacja wydatków poniesionych przez podmiot przyjmujący na staż.

Pytanie 10: Czy we wskaźniku Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu należy wykazać wszystkie osoby które uzyskały zatrudnienie bez względu na rodzaj umowy i czas jej trwania? Definicja WLWK oraz Regulamin konkursu nie mają informacji w tym zakresie. Czy np. osoba zatrudniona na umowę o pracę lub umowę o dzieło może być również uwzględniona we wskaźniku?
 
Odpowiedź: We wskaźniku Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu należy uwzględniać wszystkie osoby, które w okresie do czterech tygodni po zakończeniu udziału w projekcie podjęły zatrudnienie. Definicja pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, jest taka jak dla wskaźnika: Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, objętych wsparciem w programie. Według Wspólnej Listy Wskaźników Kluczowych 2014-2020 – EFS: „Pracujący to osoby w wieku 15 lat i więcej, które wykonują pracę, za którą otrzymują wynagrodzenie, z której czerpią zyski lub korzyści rodzinne lub osoby posiadające zatrudnienie lub własną działalność, które jednak chwilowo nie pracowały ze względu na np. chorobę, urlop, spór pracowniczy czy kształcenie się lub szkolenie (…)". W definicji wskaźnika nie ma wymogów co do czasu trwania zatrudnienia i jego formy (rodzaju umowy). Jest to podstawowa różnica pomiędzy omawianym wskaźnikiem a wskaźnikiem efektywności zatrudnieniowej.

Pytanie 11: Czy z uwagi, iż rozważa się skierować wsparcie w 100% do osób o niskich kwalifikacjach, należy uwzględnić wszystkie wskaźniki produktu z listy poniżej? Czy w przypadku nieuwzględnienia jakiejś grupy w projekcie należy stworzyć wskaźnik, lecz nadać mu wartość „0"? Czy wystarczy tylko uwzględnić te wskaźniki, które wpisują się w grupę docelową planowaną przez Wnioskodawcę do objęcia wsparciem w projekcie?
Wskaźniki produktu:
Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie
Liczba osób biernych zawodowo objętych wsparciem w programie
Liczba osób w wieku 50 lat i więcej objętych wsparciem w programie
Liczba osób o niskich kwalifikacjach objętych wsparciem w programie
Liczba osób bezrobotnych, w tym długotrwale bezrobotnych objętych wsparciem w programie
Liczba osób długotrwale bezrobotnych objętych wsparciem w programie
W przypadku wsparcia skierowanego do osób pracujących należy określić wskaźnik produktu: Liczba osób pracujących znajdujących się w niekorzystnej sytuacji na rynku pracy objętych wsparciem w programie.

Odpowiedź: We wniosku o dofinansowanie projektu należy wymienić wszystkie obowiązkowe wskaźniki produktu, wskazane w rozdz. II, podrozdz. 15 Wskaźniki monitorowania postępu rzeczowego w ramach projektu. Jeśli wskaźniki nie dotyczą wybranej grupy docelowej, należy określić je na poziomie „0". Taki sam sposób postępowania należy przyjąć w przypadku wskaźników efektywności zatrudnieniowej i zawodowej.

Pytanie 12: Wnioskodawca i Partner realizowali projekty, w ramach których monitorowane były tożsame wskaźniki rezultatu.  Czy w związku z powyższym Wnioskodawca powinien uzyskane w innych projektach wartości wykazać w wartości bazowej wskaźnika w obecnym wniosku?

Odpowiedź: W przypadku wskaźników rezultatu proszę podać wartości docelowe, bez określania wartości bazowej wskaźników.
 
Pytanie 13: Czy w momencie objęcia wparciem w projekcie 100% biernych zawodowo osób z niepełnosprawnościami wskaźnikiem efektywności zatrudnieniowej, który obowiązuje w takim projekcie, jest jedynie wskaźnik na poziomie 24% (dla osób z niepełnosprawnościami w projektach dedykowanych w całości i wyłącznie osobom z tej grupy)? Nawet jeśli w grupie docelowej będą kobiety czy osoby 50+, to w związku z tym, że będę to osoby z niepełnosprawnościami, wskaźnik będzie na poziomie 24%?
Czy w ww. wypadku należy również dodać do generatora wniosków poniższe wskaźniki efektywności zatrudnieniowej na poziomie „0" (zero)?
1. dla osób w najtrudniejszej sytuacji wynosi 44,3 % w tym:
- osób w wieku 50 lat i więcej;
- kobiet;
- osób z niepełnosprawnościami;
- osób z niskimi kwalifikacjami (do poziomu ISCED 3);
- osób długotrwale bezrobotnych;
- imigrantów;
- reemigrantów,
2. dla osób odchodzących z rolnictwa i ich rodzin – 60,4 % (o ile nie zaliczają się do żadnej z grup wymienionych w punkcie 1 dla, których efektywność zatrudnieniowa została określona na poziomie 44,3 % oraz w punkcie III dot. efektywności zawodowej na poziomie 13%)
 
Odpowiedź: W przypadku objęcia wsparciem w projekcie 100% osób biernych zawodowo z niepełnosprawnościami minimalny poziom kryterium efektywności zatrudnieniowej wynosi jedynie 24%, niezależnie od zróżnicowania grupy docelowej. Pozostałe wskaźniki efektywności zatrudnieniowej wymienione powyżej należy uwzględnić we wniosku, przypisując im wartość „0".
 
Pytanie 14: Czy osoby bierne zawodowo można kwalifikować do projektu na podstawie: oświadczenia o tym, że dana osoba spełnia kryteria grupy docelowej (jest osobą bierną zawodowo) lub zaświadczenia pozyskanego przez osobę z ZUS o braku odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne?
 
Odpowiedź: Dokumentami wystarczającymi do zakwalifikowania do projektu osób biernych zawodowo są złożone przez nich oświadczenia o spełnianiu tego kryterium.

Pytanie 15: Czy w ramach tego konkursu możliwa jest realizacja szkoleń komputerowych jako jednego z elementów wsparcia

Odpowiedź: Dobór wsparcia, w tym zakresu i tematyki szkoleń powinien następować na podstawie Indywidualnego Planu Działania (IPD) opracowanego na etapie identyfikacji potrzeb uczestnika projektu. Wnioskodawca określa formy wsparcia dostosowane do predyspozycji i umiejętności każdego uczestnika z osobna w oparciu o przeprowadzone IPD dopiero w trakcie realizacji projektu. Jeśli z IPD opracowanego dla konkretnego uczestnika będzie wynikać potrzeba skierowania go na szkolenie komputerowe, można zastosować taką formę wsparcia jako jeden z elementów pomocy udzielonej w projekcie. Równocześnie trzeba mieć na uwadze, że zaoferowane formy wsparcia powinny prowadzić do realnego podniesienia kompetencji i umiejętności przyszłego pracownika.

Pytanie 16: Wnioskodawca w ramach realizacji projektu nie przewiduje objęcia wsparciem osób pracujących. W związku z powyższym, czy w punkcie wniosku 3.5.1 Wskaźniki powinien dodać wskaźniki rezultatu dotyczące efektywności zawodowej dla tej grupy osób?

Odpowiedź: Nawet w sytuacji, kiedy Wnioskodawca nie przewiduje objęcia wsparciem w projekcie osób pracujących, we wniosku należy dodać wskaźnik dotyczący efektywności zawodowej i określić go na poziomie „0".

 

 
 

 
 


 

 
 

Często zadawane pytania do konkursu nr RPLB.06.02.00-IP.01-08-K01/18

2018.10.08
Pytanie nr 1:
Ile wniosków może złożyć jeden Wnioskodawca w ramach konkursu nr RPLB.06.02.00-IP.01-08-K01/18? Powyżej informacji nie znalazłam w zapisach Regulaminu konkursu.
Odpowiedź: W Regulaminie konkursu nie ma określonej liczby wniosków o dofinansowanie projektów, jaką może złożyć jeden Wnioskodawca. Mimo braku obostrzeń co do liczby wniosków, składając je należy wziąć pod uwagę własny potencjał: finansowy, kadrowy, techniczny oraz łączny obrót za ostatni zatwierdzony rok obrotowy (kryterium merytoryczne nr 3).
---------------

2018.10.24
Pytanie nr 2:
W załączniku nr 5 do Regulaminu konkursu, w uzasadnieniach przy kryteriach jest zapis: "Kryterium będzie weryfikowane na podstawie informacji zawartej w treści wniosku o dofinansowanie". W związku z powyższym, czy do spełnienia kryteriów dostępu wystarczy uzasadnić je w sekcji III Opis projektu w punkcie 3.6, czy literalny zapis kryterium powinien znajdować się również pozostałej części wniosku?
Odpowiedź: Do spełnienia kryteriów dostępu wystarczający będzie literalny zapis w części III wniosku o dofinansowanie projektu, pkt 3.6 Zgodność projektu z kryteriami dostępu określonymi dla konkursu – nie trzeba zapisów powielać w innych częściach wniosku.
Niemniej należy mieć na uwadze, że informacje zawarte w tej części wniosku muszą mieć odzwierciedlenie w całym projekcie, np. do spełnienia kryterium nie wystarczy deklaracja dotycząca minimalnej wartości projektu - w trakcie oceny tego kryterium pod uwagę będzie brany również budżet projektu – projekt musi być spójny.
---------------

2018.10.29
Pytanie nr 3: Jako Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie mamy obowiązek zlecić zadania dotyczące usług aktywnej integracji o charakterze zawodowym - str. 22, podrozdział 4.6 pkt 7) Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem śr. EFS (...). Czy ten zapis dotyczy tylko projektów w osi 7, czy również obowiązuje PCPR w osi 6?
Odpowiedź: W Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020, które obowiązują dla konkursu nr RPLB.06.02.00-IP.01-08-K01/18, nie ma zapisów dotyczących sposobu realizacji projektów przez powiatowe centra pomocy rodzinie, w tym wdrażania usług aktywnej integracji o charakterze zawodowym   (jak to ma miejsce w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020). Wytyczne w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020 nie obowiązują w ramach Działania 6.2.
 
Pytanie nr 4: Zlecając zadanie o charakterze aktywizacji zawodowej, chcemy zaangażować naszych pracowników jako trenerów pracy dla osób niepełnosprawnych (dodatki za zwiększony zakres wykonywanej pracy). Zgodnie z wytycznymi do osi 6 – mamy osoby, które spełniają takie wymogi.
Odpowiedź: Angażując pracowników jako trenerów pracy należy pamiętać o zapewnieniu standardów, o których mowa w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 - Podrozdziale 3.5, Sekcji 3.5.3 Zatrudnienie wspomagane oraz w załączniku nr 4 do Regulaminu konkursu Zestawienie standardu i cen rynkowych w zakresie najczęściej finansowanych wydatków w ramach RPO  Lubuskie 2020.
 
Pytanie nr 5: Zlecając zadanie o char. zawodowym przekazujemy środki na realizację zadania. Czy potencjalny wykonawca może wyodrębnić np. stanowisko ds. szkoleń (obsługa administracyjna, rozliczeniowa, kontakty z uczestnikami i inne zadania związane z koordynacją kursów/szkoleń/staży?
Czy można wyodrębnić tu koszty na opłacenie osoby np. w formie umowy zlecenia?
Odpowiedź: Odnośnie pytania dotyczącego wyodrębnienia stanowiska ds. szkoleń przez potencjalnego wykonawcę, należy wziąć pod uwagę zalecenia IP zawarte w zał. nr 4 do Regulaminu konkursu:
„IP rekomenduje, aby koszty szkolenia zawierały w sobie następujące elementy składowe:
- koszt jednego lub kilku szkoleń (…)
- koszty badań lekarskich lub psychologicznych (…)
- koszty dojazdu na szkolenia;
- koszty ewentualnego zakwaterowania (…)
- koszty egzaminów."
Dodatkowo Beneficjent może zapewnić opiekę nad dzieckiem lub osobą zależną czy wyżywienie, jeśli będzie to uzasadnione potrzebami uczestników. 
W zaleceniach nie ma wymienionych kosztów na obsługę administracyjną, rozliczeniowa i kontakty z uczestnikami. Wykonawca podejmuje te czynności w ramach całościowo ujętego wykonania zleconej usługi szkoleniowej. Z kolei koordynacja kursów, szkoleń i staży to zadanie Beneficjenta, a w tym przypadku obsługa administracyjna powinna się mieścić w ramach kosztów pośrednich.