16 czerwca 2010 r. w hotelu Amadeus w Zielonej Górze odbyło się spotkanie partnerstwa lokalnego na rzecz kształcenia ustawicznego na temat: „Od kompetencji do kwalifikacji".
Celem spotkania było wskazanie współzależności między wykształceniem, oferowanym przez szkoły, a rynkiem pracy i jego aktualnymi potrzebami. Podczas spotkania podkreślona została waga praktycznych elementów nauczania w procesie dydaktycznym oraz potrzeba dostosowania programu nauczania do potrzeb rynku pracy. Na spotkaniu obecni byli m.in.: przedstawiciele władz samorządowych, administracji publicznej, organizacji pozarządowych, przedstawiciele izb rzemieślniczych, Urzędu Marszałkowskiego w Zielonej Górze, zakładów doskonalenia zawodowego oraz Lubuskie Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wlkp., uczelni wyższych. Spotkanie cieszyło się dużym zainteresowaniem co oznacza, że kształcenie jest ważną kwestią dla wielu instytucji i osób.
Prelegenci zaprezentowali istotne zagadnienia związane ze: strukturą kształcenia w województwie lubuskim, sytuacją absolwentów szkół województwa lubuskiego na rynku pracy, działalnością firm szkoleniowych w województwie lubuskim, modułowymi programami nauczania w szkole zawodowej, możliwościami nabywania doświadczenia zawodowego poprzez praktykę absolwencką u pracodawców oraz kierunkami rozwoju kształcenia zawodowego w województwie lubuskim.
Uczestników spotkania przywitał Jerzy Teichert, dyrektor Departamentu Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego. Jako pierwszy głos zabrał Krzysztof Słapczyński, starszy wizytator Lubuskiego Kuratorium Oświaty, który omówił główne zadania systemu edukacji zawodowej poprzez analizę stanu struktury kształcenia zawodowego w systemie szkolnym w województwie lubuskim. W swojej wypowiedzi omówił założenia, stan realizacji oraz efekty programu „Dostosowywania struktur szkół ponadgimnazjalnych województwa lubuskiego do możliwości edukacyjnych uczniów i potrzeb rynku pracy w latach 2007-2011".
Dane dotyczące aktualnej sytuacji absolwentów na rynku pracy przedstawił Edwin Gierasimczyk, naczelnik Wydziału Programów i Analiz Rynku Pracy Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Zielonej Górze, który w swojej wypowiedzi omówił m.in. strukturę bezrobotnych osób młodych na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat oraz kwestie dotyczące doświadczenia zawodowego i nabytych kwalifikacji zawodowych. Podkreślił znaczenie nabywania praktycznych umiejętności i zdobywania doświadczenia w pracy już w szkołach.
Informacje nt. działalności firm szkoleniowych w województwie lubuskim zaprezentowała Katarzyna Twardowska – kierownik Centrum Metodycznego Doskonalenia Zawodowego. W swojej wypowiedzi przedstawiała dane dotyczące firm szkoleniowych znajdujących się w rejestrze instytucji szkoleniowych województwa lubuskiego, które obejmowały charakterystykę działalności firm pod względem obszarów działań, rodzaj oferowanych form kształcenia, tematykę szkoleń, metody oceny jakości szkoleń, liczbę uczestników szkoleń z uwzględnieniem osób bezrobotnych i poszukujących pracy oraz pomoc w uzyskaniu zatrudnienia.
Kolejne wystąpienie dotyczące praktycznej realizacji wytycznych europejskich w kwestii kształcenia zawodowego i ustawicznego w Polsce przedstawił Krzysztof Słapczyński, , który zwrócił uwagę na konieczność zmiany wizerunku szkolnictwa zawodowego oraz omówił kierunki reform w szkolnictwie zawodowym. Zmiany będą obejmowały m.in. następujące obszary: klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego – zmiana w tworzeniu klasyfikacji zawodów szkolnych; podział zawodów na kwalifikacje; struktura i organizacja szkolnictwa zawodowego - zmiana infrastruktury szkolnictwa zawodowego; nowe podejście do struktury i treści podstaw programowych; system egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe – modernizacja obecnie funkcjonujących egzaminów w technikum; kształcenie, dokształcanie i doskonalenie nauczycieli kształcenia zawodowego – popularyzacja kursów lub studiów podyplomowych pedagogicznych; rozwój doradztwa zawodowego – wprowadzenie doradcy zawodowego w każdym gimnazjum.
W toku dyskusji Mirosław Olejniczak członek zarządu powiatu nowosolskiego zwrócił uwagę na kwestie nabywania specjalistycznych uprawnień zawodowych w ramach kształcenia zawodowego w szkole oraz problemy pojawiające się we współpracy szkoły – pracodawcy.
Upowszechnienie modułowych programów nauczania w szkole zawodowej, jako wzmocnienie umiejętności praktycznych, przedstawiła Grażyna Uhman – ekspert w zakresie wspierania szkół i placówek wdrażających programy modułowe. Wykład wskazywał jak wielkie znaczenie ma wypracowanie systemu wsparcia szkół zawodowych i placówek, kadry dydaktycznej, organów prowadzących i nadzorujących do powszechnego wdrożenia programów kształcenia zawodowego o strukturze modułowej.
Ostatnia prezentacja dotyczyła możliwości nabywania doświadczenia zawodowego poprzez praktykę absolwencką u pracodawców na nowych zasadach prawnych, która przedstawiła Iwona Małolepszaz Wojewódzkiego Urzędu Pracy.
Kończąc spotkanie dyrektor Jerzy Teichert podziękował wszystkim obecnym za aktywne uczestnictwo w spotkaniu, jednocześnie wyraził nadzieję, iż spotkanie to było punktem wyjścia do dalszej współpracy partnerów rynku pracy, ale już bardziej na płaszczyźnie praktycznej.
W załącznikach zamieszczamy prezentowane materiały.