Interwizja w Gorzowie Wlkp.
Interwizja w gorzowskim centrum to już comiesięczna tradycja spotkań doradców zawodowych/liderów KP sektora rynku pracy z północnej części województwa lubuskiego.
Tym razem obszarami naszych rozważań były dokumenty aplikacyjne oraz ankiety ewaluacyjne.
Choć o sposobach prezentowania siebie na papierze napisano i powiedziano wiele, to w dalszym ciągu jest to temat, który nastręcza wiele pytań i wątpliwości u osób sporządzających aplikacje, jak i u osób ich wspierających. Wspólnie stwierdziliśmy, że dokumenty aplikacyjne to niejednokrotnie furtka do kolejnego etapu rekrutacji, dlatego warto do ich pisania dobrze się przygotować. Oczywiście dokumenty aplikacyjne same nie są wystarczające do zdobycia pracy, ale są niezbędne i mogą zapewnić dobry start w wyścigu po stanowisko. Ich zadaniem jest zachęcenie pracodawcy, by zaprosił naszych klientów na rozmowę kwalifikacyjną.
Nie ma czegoś takiego, jak idealny życiorys, czy list motywacyjny. Zdajemy sobie sprawę z tego, że opinii dotyczących pisania może być wiele. Najważniejsze wydaje się, by dokumenty były dopasowane do stanowiska,
o które staramy się. Oto kilka praktycznych wskazówek, które wypracowaliśmy na wczorajszym spotkaniu interwizyjnym (tj. 14 kwietnia br.):
Życiorys zawodowy
- Tytuł dokumentu
"A niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają" – idąc za wieszczem Mikołajem Rejem proponujemy posłużyć się wyrażeniem Życiorys zawodowy niż Curriculum Vitae (często klienci popełniają błąd w nazwie pisząc ją w j. łacińskim, a tym samym od progu mogą pracodawcę zniechęcić)
- Zdjęcie
Wielu klientów ma wątpliwość, czy należy dołączyć, czy też nie zdjęcie do życiorysu. Także i my nie byliśmy jednomyślni w tej kwestii, dlatego wypracowaliśmy trzy stanowiska:
1. jeśli oferta pracy nie wymaga zdjęcia i nie należysz do 5% wyróżnionych przez los fotogenicznych przystojniaków, to nie zamieszczaj swojej fotki, aby nie stać się ofiarą wizualnej dyskryminacji
2. jeśli musisz je wysłać, wówczas poświęć czas i pieniądze na zrobienie jak najlepszej fotografii. Pamiętaj zdjęcie musi być aktualne!!, a ty na nim prawdziwy, a nie po przygodzie z FOTOSHOPEM
3. jeśli masz możliwość dostarczenia aplikacji bezpośrednio do osoby odpowiedzialnej za rekrutację, wówczas dołącz zdjęcie - podczas analizy następuje identyfikacja treści z ich autorem i możemy zostać zapamiętani
- Cel zawodowy
Warto go nazywać, wskazuje na nasze zdecydowanie, samoświadomość i ułatwia pracę rekruterom – powinien znaleźć się zaraz po tytule lub po danych osobowych
- Dane personalne
Tutaj naszą uwagę zaprzątnęły 3 kwestie:
1. data i miejsce urodzenia – wpisujemy informację wedle uznania (nie jest informacją obowiązkową), jeśli się zdecydujemy to warto obok daty urodzenia zanotować również wiek, np. 01.01.1973 r. (41l.)
2. stan cywilny – informujemy pracodawcę o kwalifikacjach, umiejętnościach i doświadczeniach zawodowych, a nie o sytuacji prywatnej
3. e-mail – zbyt frywolny, np. myszka 56@..., truskaweczka@..., boss82@... to gwarancja umieszczenia wiadomości w koszu. Stawiajmy na profesjonalizm – imię i nazwisko zdecydowanie wystarczy, np. stefan.kowalski@... brzmi dużo lepiej
- Doświadczenie zawodowe
Często w życiorysach naszych klientów pojawiają się luki w zatrudnieniu, które z kolei w życiorysie typu chronologicznego od razu są widoczne. Uznaliśmy, że warto wówczas proponować klientowi sporządzenie życiorysu funkcjonalnego, którego głównym zadaniem jest określenie umiejętności, a nie skupianie się na chronologii.
- Cechy osobowe, a nie osobowościowe
Pierwsza nazwa wydaje się szersza i luźniejsza, nie zawierająca rozbudowanego konstruktu teoretycznego, daje możliwość wpisania m.in. preferencji i być może pewnych umiejętności
- Zainteresowania
• jak najbardziej tak – informują o pasjach, sposobie spędzania wolnego czasu, temperamencie, cechach osobowych, umiejętnościach
• mogą podczas rozmowy kwalifikacyjnej być tzw. lodołamaczem lub nicią porozumienia, jeśli nasze pasje okażą się tożsame z pasjami pracodawcy
• nie wypisuj za wiele, aby nasz przyszły pracodawca nie pomyślał, że nie znajdziesz czasu na pracę
• unikaj banalnych sformułowań typu: „książki, kino, sport " – uszczegóławiaj (jaka literatura, film, sport?)
• jeśli nie masz żadnej pasji, lepiej nic nie pisz
- Klauzula dotycząca zgody na przetwarzanie danych osobowych
Niezbędna, pamiętajmy o niej! Najlepiej jej treść skopiować z oferty pracy i ważne - podpisz czytelnie, własnoręcznie imieniem i nazwiskiem wraz z aktualną datą sporządzenia dokumentu. Jeśli wysyłasz dokumenty e-mailem to zrób skan dokumentu.
- Objętość
Życiorys na 6 stron?! Tak! Jest możliwy, ale czy pracodawca ma czas z takiego natłoku informacji wyłuskać esencję ważną dla niego? Z pewnością nie, dlatego najlepiej jeśli nasze CV zajmie jedną stronę formatu A4, lub opcjonalnie 2 kartki formatu A4
List motywacyjny
- rozróżniliśmy 2 typy listów:
1. list motywacyjny - zawsze przygotowujemy go pod konkretną ofertę pracy
2. list intencyjny – piszemy wówczas, kiedy pracodawca w danym momencie nie prowadzi rekrutacji
Są one pismem przewodnim, w którym również informujemy o załącznikach (załącznikiem nr 1 będzie życiorys zawodowy)
- Data
pamiętaj o aktualnej dacie sporządzenia dokumentu
- Odbiorca
jeśli znasz odbiorcę twojego listu zawsze zwracaj się personalnie do pracodawcy, czyli:
Pan
Stefan Kowalski
Dyrektor
Zespołu Edukacyjnego im. Mikołaj Reja
w Gorzowie Wlkp.
- Podpis
zawsze podpisujemy list własnoręcznie, pełnym imieniem i nazwiskiem wraz ze zwrotem grzecznościowym,
np. „Z poważaniem'
Ankiety ewaluacyjne
Zauważyliśmy celowość i przydatność prowadzenia ankiet po zajęciach grupowych. Ważną kwestią jest wypełnianie ankiet przez uczestników anonimowo. Tylko szczera informacja zwrotna może wpływać na poprawę jakości pracy prowadzącego. Dobrą praktyką w konstruowaniu ankiet jest połączenie pytań otwartych i zamkniętych. Odpowiedzi na pytania zamknięte mogą stawać się pomocne ułatwiając porównywanie wyników zajęć, scenariuszy. Pytania otwarte dają swobodę wypowiedzi, stwarzają szansę dla prowadzącego na świeże spojrzenie, rozwój narzędzii sposobu prowadzenia.
Był to czas bardzo efektywny, podczas którego podzieliśmy się wiedzą i nowymi ćwiczeniami, które z pewnością pozytywnie wpłyną na rozwój naszego warsztatu pracy.
Serdecznie dziękujemy za wspólną pracę i zaangażowanie.
Prowadzący spotkanie interwizyjne: Anetta Sidorowicz i Ariel Murmyło