Niespełna trzy miesiące po ogłoszeniu niepodległości, 27 stycznia 1919 roku Naczelnik Państwa Józef Piłsudski wydał „Dekret o organizacji państwowych urzędów pośrednictwa pracy i opieki nad wychodźcami."
Dekret marszałka Piłsudskiego był jak na owe czasy dokumentem bardzo nowoczesnym zapewniającym obywatelom powszechny i bezpłatny dostęp do pośrednictwa pracy. Polska w powojennej Europie była jednym z państw, które wzięło na siebie dużą część odpowiedzialności za pomoc bezrobotnym.
Aktualnie publiczne służby zatrudnienia odgrywają ważna rolę w zwiększeniu szans na zatrudnienie osób bezrobotnych i poszukujących pracy, a ich rola w poprawie sytuacji na rynku pracy jest oczywista i niepodważalna. Role tę doceniono w państwie Polskim. W 2010 roku, datę 27 stycznia, ustanowiono Dniem Pracownika Publicznych Służb Zatrudnienia.
22 marca 2019 roku odbyły się wojewódzkie obchody 100. rocznicy powstania Publicznych Służb Zatrudnienia w Polsce. Uroczystość miała miejsce w Sali Kolumnowej Urzędu Marszałkowskiego. Stała się okazją do wyróżnienia pracowników PSZ województwa lubuskiego.
Izabela Jankowska, dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy otrzymała Brązowy Krzyż Zasługi za zasługi w działalności społecznej.
Pracownikom 12 Powiatowych Urzędów Pracy i Wojewódzkiego Urzędu Pracy prezydent RP przyznał 61 Medali za Długoletnią Służbę, w tym 22 Złote, 15 Srebrnych i 24 Brązowe. W imieniu prezydenta RP odznaczenia wręczał wicewojewoda Wojciech Perczak wraz z wicemarszłakiem Łukaszem Poryckim.
148 pracowników urzędów pracy otrzymało dyplomy w uznaniu za rzetelną i długoletnią pracę na rzecz promocji zatrudnienia oraz kreowanie wysokich standardów usług rynku pracy w 100 – lecie Publicznych Służb Zatrudnienia, podpisane przez marszałek Elżbietę Annę Polak o Waldemara Stępaka dyrektor WUP.